Keresés a tartalomban:
Jog

A nagyon olcsó mindig gyanús

2011. február 17., Nagy Mariann
Címkék: veszélyes termékek visszahívás bírság
Riasztó mennyiségű hibás áru visszahívásáról tájékoztat honlapján a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). Lapunk dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivőnél érdeklődött, hogyan zajlanak az átfogó ellenőrzések, milyen hatásuk van a kereskedők magatartására és mit tehet a fogyasztó, ha belefutott egy ilyen termékbe.

- A visszahívott termékek között sokfajta áru található, a fúrógéptől a gyerekjátékig. A napokban megjelent közlemény szerint a visszahívás 14 terméket érint. Ez már az idei „termés”?

A termékeket szakértőink még a múlt év végén vizsgálták, de a jegyzőkönyvek, határozatok nemrégen készültek el. Az ellenőrzések eredményei folyamatosan kerülnek a rendszerbe, időszakonként összesítjük azokat. Azért tűnik soknak az áruk sora, mert a korábbi időszak összefoglalóját tettük közzé.

- Ha veszélyes terméket találnak, azonnal büntetik a kereskedőt, vagy első körben csak levetetik az árut?

Első lépésként azonnali hatállyal megtiltjuk a forgalmazást. Ebben az esetben nincs mód fellebbezésre, azonnal le kell szedni az árut a polcokról.

- Ehhez járul még a bírság?

A Fogyasztóvédelmi törvény úgy rendelkezik, hogy amennyiben olyan jellegű jogsértés történik, ami a fogyasztók életét, egészségét veszélyezteti, kötelező a bírság.

- Hogyan szúrják ki a gagyit? Vannak jelek, vagy a tapasztalat segít?

Kétféleképpen lehet rábukkanni veszélyes termékféleségre. Vagy korábban már találkoztunk magával a termékkel, vizsgáltuk, letiltottuk és felkerült a központi információs rendszerbe, és ennek ellenére megtaláljuk akár ugyanabban, akár egy másik üzletben. Így azonnal el tudunk járni. A másik lehetőség, hogy felügyelőink – akik tapasztalt szakemberek – már ránézésre felismerik, mi az, amit érdemes laborvizsgálatra küldeni. Ha bebizonyosodik a veszélyessége, azonnali hatállyal megtiltjuk a forgalmazását, ezt követi a közigazgatási eljárás, a felelősség megállapítása és szankcióként a bírság. Azonban nem az a cél, hogy mindenáron a forgalmazón verjük el a port, hiszen lehet, hogy nem is tud róla. Fontosabb, hogy felgöngyölítsük a forgalmazási láncot, kiderítsük, honnan indult el a termék, ki az importőr stb.

- A származási ország gyanút kelthet?

Ha valaki ránéz a honlapra, a feltüntetett származási helyek között a legtöbbször ázsiai ország szerepel. Nem lehet persze általánosítani. Attól, hogy valami innen való, még nem jelenthetjük ki, hogy egyértelműen veszélyes. Hiszen mindannyian tapasztaljuk, hogy márkás, komoly cégek is Kínában gyártatják termékeik nagy részét. Lehetnek azonban olyan körülmények, amik problémákra utalhatnak. Az egyik ilyen az ár. Ha valami nagyon olcsó, az mindig gyanút kell, hogy keltsen.

- Az NFH felügyelői szakosodnak? Vannak játék-, fúró- vagy kerti szerszám- szakértők?


- A hatóság két laborral dolgozik. Az egyik a műszaki cikkekkel és játékokkal foglalkozik, a másik az élelmiszer- és vegyipari labor. A kollégák – többnyire mérnökök – sok területhez értenek, nincs minden termékkategóriára külön vizsgáló egység.

- Mi a tapasztalat, hol találják a legtöbb káros, veszélyes árut? Hipermarket, piac, kis bolt a listavezető?

Üzlettípusok szerint nincs nyilvántartásunk. Az a fontos, hogy megtaláljuk és ne kerüljön forgalomba. Nagy áruházláncban éppúgy találtunk veszélyes árut, mint másutt. A legrosszabb az a terület, ahol nincs üzlet. Évről évre a legtöbb veszélyes termék a piacokról, aluljárókból kerül elő. Általánosságban ezt lehet mondani. Sokan kérdezik, hogy mit tudunk javasolni, hogyan mehet biztosra a fogyasztó, hiszen külső ránézésre nem mindig lehet látni, hogy egy termékkel gond van. Azt javasoljuk, hogy lehetőleg szakboltban vásároljanak. Azokban nagy figyelmet fordítanak arra, hogy minden termék megfeleljen a szabványoknak, előírásoknak, figyelemmel kísérik a dokumentációkat, illetve szakértő eladók vannak, akik tudnak tanácsot, tájékoztatást adni. Ilyen üzletekben nyilván kevésbé kerülnek elő nem megfelelő termékek.

- Van utánkövetés, visszamennek korábban ellenőrzött helyekre?


Ha letiltunk egy terméket, vagy betiltjuk a forgalmazást, mindenképpen megnézzük, eleget tett-e forgalmazó a kötelezettségének. Egy későbbi hasonló vizsgálatnál visszatérünk abba az üzletbe, ahol korábban találtunk problémás árut.

- Mit tehet az a fogyasztó, aki vett később visszahívott terméket?

Visszaviheti oda, ahol vette, az üzlet köteles visszavenni és a vételárat visszatéríteni. Ez nem lehet vita tárgya. Az üzletek ilyen esetben általában együttműködők, hiszen nem érdekük vitatkozni a hatósággal. A legtöbb esetben a kereskedő nem is tudja, hogy veszélyes terméket árusít. Látszólag nincs probléma, a dokumentáció első ránézésre megfelelő, de egy laborvizsgálat esetén kiderülhet, hogy még sincs annyira rendben a termék. A forgalmazó persze ugyanúgy felel azért, hogy biztonságos legyen az általa forgalmazott termék, de az elsődleges felelősség mindig a gyártón illetve az importőrön van.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez