Keresés a tartalomban:
Autó

Kátyúk a zöld úton, avagy az Otto-motor tartja magát!

2013. április 16., Szabó Zoltán Attila
Címkék: autó autóipar belsőégésű motor széndioxid kibocsátás üzemanyag-hatékonyság hibrid autó elektromos autó
Egyre többet hallunk a zöld gazdaság ideájáról, a minél hatékonyabb, minél inkább környezetbarát technológiák alkalmazásáról, azonban a mumusnak kikiáltott belsőégésű motorok leváltásáról még nincs szó. A KPMG Hungária vizsgálata tükrözi: az autóvásárlók elsősorban az üzemanyag-hatékonyságot tekintik a legfontosabb tényezőnek, nem a széndioxid kibocsátást. A fejlesztések megtorpanhatnak!
A KPMG Hungária felmérése bár tagadhatatlanul nem szívderítő, de nem is annyira ijesztő. De nézzük csak a vizsgálat részleteit. „Az autóvásárlóknak elsősorban az üzemanyag-hatékonyság fontos az autó kiválasztása során, a szén-dioxid-kibocsátás például a fontossági tényezők listáján idén a negyedik helyre szorult a tavalyi másodikról” – olvasható a felmérésben. Mindez érthetővé teszi, hogy a gyártók és a szállítók 29 százaléka miért tette nyilvánvalóvá, hogy továbbfejlesztik a belsőégésű motorokat.

Megtorpanás

„Az autóipar jövőjét várhatóan az elektromos technológiákat körülvevő bizonytalanság, a globalizáció, a gyors urbanizáció és a változó fogyasztói magatartás fogja meghatározni a következő öt évben” – rögzíti a kijózanító felmérés. Mathieu Meyer, a KPMG autóipari szektorának vezetője szerint „ami most történik, szembemegy az eddigi fejlesztési irányokkal, ugyanakkor egy jel arra, hogy az új technológiák térnyerése hosszabb időt vesz igénybe a vártnál.”
 
Tény, hogy a plug-in hibrid technológiába a válaszadók 24 százaléka, míg a tisztán akkumulátoros technológiákba csak 8 százaléka tervez befektetni. A válaszadók 86 százaléka szerint az úgynevezett BRIC-országok (Brazília, Oroszország, India, Kína) és a fejlődő piacok jelentős növekedése uralkodó trend az iparágban. A válaszadók 60 százaléka szándékozik növelni befektetéseit az említett feltörekvő államokban, melyekből 2018-ra várhatóan az eladások fele származik majd.
 
„A gyártók nagy növekedési lehetőséget látnak a kelet-európai és délkelet-ázsiai piacokon is a következő 3-5 évben” – tartalmazza a jelentés. A válaszadók jelentős része az eladás és a gyártás csökkenését Spanyolországban, Olaszországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban várja. Az Egyesült Államokban – jövendölik a megkérdezettek – a járműeladások stagnálnak vagy növekedni fognak. Mindemellett a többség azzal is tisztában van, hogy Indonéziát, Malajziát, Mexikót és Dél-Afrikát sem szabad félvállról venni.

Szénszál és titánium

A szakértők figyelmeztetnek: a városi területeken a járműhasználat korlátozása jelentős hatással lesz az autók dizájnjára is. Kisebb autók jönnek könnyebb anyagokkal, például szénszállal, titániummal, műanyaggal. Az autóiparban megkérdezettek 43 százaléka állítja: ezeket az anyagokat 5-10 éven belül tömeggyártásban fogják előállítani. Igaz, miközben a fejlett piacok költségtudatos vásárlói kisebb, üzemanyag-hatékonyabb járműveket választanak, ennek ellenkezője figyelhető meg a fejlődő piacokon, ahol a vásárlók nagyobb, drágább járműveket keresnek.
 
A felmérésben 31 ország 200 autóipari vezetője vett részt, köztük autógyártók, beszállítók, kereskedők, pénzügyi szolgáltatók, autókölcsönzők és mobilitási szolgáltatásokat kínáló vállalatok munkatársai. A válaszadók 39 százaléka az európai, közép-keleti, afrikai régióból származik, 37 százalékuk Ázsiából és Óceániából, 24 százalékuk Amerikából. Egyszóval széles körű, alapos összegzéssel van dolgunk, amelynek e pillanatban még beláthatatlanok a következményei.
 
Tovább árnyalja a képet a Continental Mobility Study felmérése. E szerint a német, az amerikai, a kínai és a francia vásárlók túlnyomó többsége úgy véli: nem minden gyártó készült fel kellőképpen az új technika alkalmazására. A kutatásban résztvevők fele azon a véleményen van, hogy sok idő fog még eltelni, mire az alternatív hajtások igazán széles körben elterjednek. Az európaiak közül a franciák kevesebb, mint fele (42%), a németek és az amerikaiak harmada gondolja azt, hogy itt 15 éven belül elektromos hajtásra áll át a világ.

A magyar beteg

Magyarországon még inkább a pesszimizmus a jellemző. Főképp azért, mert a hazai autóipart lényegében a cégek, a flották tartják „lélegeztető-gépen” évek óta. A folyamatok nemigen segítik a tisztulást, a levegőminőség javulását. Ráadásul a helyzetünket tovább rontja a használtautók – a kilencvenes éveket idéző – térnyerése.
 
„Szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a jelentősen növekvő használtautó import szerkezete igen kedvezőtlen irányt vett. 2008 és 2012 között az 1-5 éves korú használt autók aránya 76 százalékról 25-re esett vissza, miközben a 11-15 éves autók aránya 5-ről 34-re, a 15 évnél idősebb autók aránya pedig 3-ról 21 százalékra emelkedett” – informál Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke.
 
Az egyesület éves autópiaci értékelésében is rámutat: „mindez azt jelenti, hogy az ország Európa roncstemetőjévé válásának folyamata beindult, mivel a behozott használt autók 55 százaléka idősebb 11 évesnél. Ez senkinek nem lehet érdeke… A rendkívül öreg autók behozatalának akadálytalanná tétele káros a környezetre és még azoknak az anyagi érdekeit sem szolgálja, akik ezeket megvásárolják.”

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez