Keresés a tartalomban:
Szolgáltatás

A hálózati kereskedelem színe és fonákja

Amivel több százezren próbálkoznak

2010. december 12.
Címkék: MLM sikernap üzletépítés piramisjáték fogyasztói klub
A leginkább MLM-nek hívott rendszert szinte mindenki ismeri, vagy legalábbis ismerni véli. De vajon álságos, manipulatív, zsebre menő behálózásról vagy szabadon, jó hangulatú közösségben végzett, elismert jövedelemszerzésről van-e szó? Ennek igyekeztünk utána járni, arra is választ keresve, az ilyen rendszerben működő cégek mit nyújthatnak a fogyasztóknak.
Multi-level marketing (MLM), network marketing, hálózati kereskedelem – e kifejezések mind ugyanarra az üzleti modellre épülő kereskedelmi-értékesítési szisztémát jelölik. Mi most e rendszert igyekszünk közelebb hozni olvasóinkhoz a benne dolgozók és a „kívülálló” fogyasztók oldaláról egyaránt.

Sikernap


Kilenctől már a bennfentesek százai gyülekeznek e novemberi szombaton a fővárosi Sportarénánál, noha a Sikernap csupán tízkor kezdődik. Ám most a szokottnál nagyobb lesz a közönség, hiszen ez ingyenes, a cég első hazai gyémántját ünneplő rendezvény.
 
Tíz órára talán a tízezret is megközelíti a nézőszám. Színpadra lép M, az ismert énekes – maga is egy az 1.100 igazgatóból, aki a budapesti irányításhoz tartozik – és rázendít a vállalati himnuszra. Háta mögött háromkamerás, óriás kivetítéssel énekel, teremt hangulatot. Dalában szó esik egészségről, pénzről, sikerről, sőt empátiáról is, körülbelül így: „…amikor a magasban szárnyalsz, ne feledd, a porban is kúsztál!”
 
De máris következik Sir dr. N, az országigazgató, az X lovagrend lovagja, az egykori kémikus és természetgyógyász, hogy a néhány száz először itt járónak és a többieknek megnyissa az eseményt. Majd dr. C lép a színre, a néhány hét előtti, budapesti belvárosi egészségnapok legfontosabb eredményével: a majdnem ötezer ember közül, aki részt vett a bő egyórás állapotfelmérésen, a cég termékeit rendszeresen fogyasztók egyértelműen jobb karban vannak, mint korosztályuk országos átlaga – bár persze szükség van testmozgásra, helyes táplálkozásra és pozitív gondolkodásra is. S máris kéri a színpadra – a regionális hálózatba regisztrált 1.600 orvos közül – a jelenlévőket, illetve az egészségügyieket. Mintegy kétszázötvenen sietnek fel mellé. Később néhány orvos – mint gyakran máskor, a képzéseken is – saját, a hálózatba való belépéséhez vezető terméktapasztalatairól beszél. Utána énekes, táncos tehetségkutató-döntő, szakértő zsűrivel.

Rövid előadások, minősülések, döntős produkciók váltják egymást, míg a nap fénypontjaként begördül a színpad elé H, az új gyémánt menedzser 120 milliós autója. Sofőrje, egyben szponzora Cs, aki egy éve Londonban több mint félmillió eurós (a cégnél olykor tizenharmadik havi fizetésként becézett) profitcsekket vehetett át, máris kocsiajtót nyit H feleségének, aki párjával közösen építi az üzletet – mint sokan mások ebben az üzletágban.
 
Először H-asszony beszél, mértéktartón. Mesél arról – mint utóbb férje is –, hogy Kelet-Magyarországról, igencsak alulról indultak. Több ízben nyomatékosítja, súlyos tévedés azt hinni, hogy a másodszor is megszilárdított jólét – másodszor, hiszen a konkurens cég magyarországi vezetőjeként onnan csúf összeveszés után kellett H-nak távozni – ingyen hullott az ölükbe. A férj például – minden rutinja dacára – harmadszor járta meg néhány napja I-t, a távol-keleti nagyvárost, szinte eredménytelenül. Az új gyémánt pedig leginkább azt hangsúlyozza, hogy ha ő idáig eljuthatott, ez bárkinek lehetséges, aki elhiszi, hogy a legjobb…

MLM-kritika és vita a Wikipédián

„Az MLM-cégekhez csatlakozó emberek 99,9 százaléka sohasem profitál belőlük. Sok üzletépítő etikátlanul, „kevés munka – sok pénz” szlogennel építi az üzletét, és elfelejti megtanítani a sikerhez vezető lépésekre az újonnan indulókat, mivel ő sem tartja be a szakma szabályait… Az így szerzett csekély, rövid távú jövedelem etikátlan, és megkárosítja a társadalmat.”
 
„Ha a csúcson levők lényeges tényeket hallgatnak el az új tagoktól, mint például az átlagos jövedelem, a költségek, a fluktuáció aránya, valamint hogy milyen sok bónuszt kapnak ők ott fent, akkor menekülni kell onnan, mert ez etikátlan üzlet, rosszabb esetben piramisjáték.”
 
„Az emberek több mint 90 százaléka kilép már az első évben. Ezért pusztán a beszervezésből pénzt szerezni hosszú és költséges fáradozás.”
 
„A legtöbb helyen a motivációs előadások, könyvek és kazetták egy másik vállalkozás részei, amit vagy a rendszerben lévő vezetők vagy egy különálló, de az egész rendszerhez csatlakozó cég futtat. Az etikus MLM hálózatépítésben az oktatás költségének jelentős hányadát a felső vezető üzletépítők fedezik, mert hosszú távú anyagi érdekük egy jól képzett csapat, így az oktatás jóval a piaci ár alá kerül.”
 
„Vannak, akik magát az MLM rendszert, mint üzleti modellt etikátlannak és felszámolandónak tartják, mert az MLM modellben a piramisjáték alkotóelemeit fedezik fel. Vita van abban, hogy a hagyományos MLM modellben a sikertelenség rendszerszinten van-e programozva (tehát erre épül, ezért piramisjáték), vagy pedig még meglévő emberi hiba (amin a folyamatos képzésekkel javítani lehet). A Wikipédia nem tere ezen vita eldöntésének.”
 
„Az MLM üzleti modellt nehéz úgy általában kritizálni, konkrét cégek említése nélkül. A vélemények kibékíthetetlenek. Az MLM-pártiak szerint ez egy igazságos win-win (kölcsönösen nyereséges – a szerk.) üzleti modell. ... Az anti-MLM hívők szerint az MLM-ről jót csak és kizárólag bebutított MLM hívők mondhatnak, de ez nem számít, mert elfogultak. Az MLM hívők viszont azt mondják az anti-MLM hívőkről, hogy kívülről kritizálnak egy olyan modellt, amit nem ismernek, és amihez nem értenek.”

Szemérmes, nagy önbizalom

Ön igazgató, s az országos vezetője megtiltotta az interjúadást. Hogyhogy mégis kötélnek áll?
– Bőven voltak már ennek az MLM-cégnek is rossz sajtótapasztalatai. Ráadásul a pozitív gondolkodással nem fér össze, hogy esetleg negatív szövegkörnyezetben jelenjünk meg. De úgy gondolom, ha nem eleve ellenséges a média, jó így megmutatni magunkat – mert tévéreklám helyett mi úgyis a teljesítmény díjazására költünk.
Mit mondhat el így, névtelenül magáról?
– Öt éve ismerkedtem meg a céggel, s ma már bánom, hogy nem vettem azonnal teljesen komolyan az ajánlatát. Egy ideig csak nézegettem, kóstolgattam – utólag nem volt nehéz kiszámolnom, hogy egy év alatt legalább ötmillió forintos jövedelmet szalasztottam el. Azután isten igazából belevágtam az üzletbe, és hamar ott is hagytam a befektetett munkámhoz képest gyengén és a főnök szeszélyei szerint fizető állásomat. Hat hónap alatt értem el igazgatói szintre, akkor már havi félmillió fölött keresve.
Könnyen ment?
– Becsapnám az embereket, ha azt mondanám, hogy nem kellett és kell megdolgozni érte. Azonban ennek az üzletnek van néhány komoly előnye egy átlagos munkahellyel szemben. Először is: a kezdők csupán a munka kisebbik részét végzik, mert az első időben – gyakorlatilag az igazgatói szint eléréséig – a szponzor, illetve annak már gyakorlott igazgatója dolgozik többet. Azonban a pénz zömét az újonc kapja – és nem hallottam még más munkahelyről, ahol a főnök közvetlenül érdekelt lenne a rangban alatta álló sikerében. De itt nem is beszélhetünk főnök–beosztotti viszonyról, mert az üzletben rangosabbnak nincs utasítási joga. Pusztán arról van szó, hogy ő már a sikereivel bizonyítva jól dolgozik, ezért ami tanácsot, javaslatot ad, azt érdemes megfogadni. Emellett a képzések, a CD-k, az ajánlott könyvek szerint cselekedve kinek nagyon gyorsan, kinek lassabban, de biztos a siker. A cég pedig minden hónapban pontosan fizet, sőt vannak további ösztönző programjai.
Öntsünk tiszta vizet a pohárba! Árukat kell eladni az ismerősöknek, netán ismeretleneknek?
– Nem. Inkább fogyasztói klubról van szó, amely az egészségmegőrzésben – saját magam is tapasztaltam – kitűnő termékeket, minőségi kozmetikumokat forgalmaz a nála regisztráltak számára. Anyukámat persze nem kellett beléptetnem, hiszen neki én szoktam vinni mindazt, amit – többéves győzködés után végre kipróbálva – már megszokott. Aki regisztrál, egy-egy alkalommal legalább húszezer forintért vásárol, közben pláne feljebb jut az üzleti lépcsőkön, egyre jobban jár a termékekkel. Alapelv persze, hogy mi magunk váljunk százszázalékos termékfelhasználókká: amit csak lehet háztartásunkban a cég termékeiből használjunk fel – a dezodortól a mosógélig, az immunerősítőktől a bőrfeszesítőkig és a rúzsokig. Ezután tudjuk hitelesen ajánlani is a termékeket, forgalmat generálva a cégnek.
Nap, mint nap ajánlunk egymásnak mozifilmet, fogorvost, kozmetikumot, anélkül, hogy onnan bármilyen visszatérítést kapnánk a forgalomból. Itt – szintén saját tapasztalatainkra alapozva – közvetlen hasznunk is van abból, hogy ajánlunk.
Bárki sikeres lehet ebben az üzletben?
– Nem mindenkiből lesz igazgató, de azt láttam, hogy a szakmátlan fiatalból és a többdiplomás nyugdíjasból egyformán lehet – feltéve, hogy követi a szponzora, igazgatója tanácsait és lelki beállítódásában, szemléletében is hajlandó elsajátítani a pozitív, sikerorientált gondolkodást, attitűdöt. Ehhez a legelején, a hálózatépítési döntésről még gondolkodva az is kell, hogy az érdeklődő ne a rokonnal, baráttal, szomszéddal vitassa meg, hogy érdemes-e nálunk dolgozni. Hiszen ha jogosítványt szeretnénk, nem az autót még sohasem vezetett, de még csak nem is a KRESZ-vizsgán elbukó tudására érdemes számítanunk, hanem a gyakorlott gépkocsioktatóéra…

Óriások és kisebbek

Hogyan válasszunk?

MLM-es vélemények szerint gyakorlatilag bárki alkalmas a céges sikerre, ha betartja a szisztémát – legfeljebb adott pillanatban még(!) nem érett e döntésre. Ám cégválasztásnál célszerű mérlegelni többek között, hogy a cég mennyire szilárd: ha új, alig van terméke, beszállítóitól függ, nem havi a kifizetés, tőzsdén van, kölcsönöket vett fel, nincs saját ingatlanja, akkor nő a kockázat.

Az üzletág legnagyobbjai közé világszerte egy-egy német, brazil vagy svéd cég tud becsúszni; a többinek a székhelye az Egyesült Államokban van. Igaz, nem mindnyájuknak erős a jelenléte Magyarországon: például a Jafra kozmetikumai jóval kevésbé ismertek nálunk, mint az Avon, az Amway, a Forever árui. A hazánkban tevékeny MLM-cégek egyik listája negyvenhárom működőt említ, ám ezek kiterjedtségben, súlyban igen erősen különböznek. Némelyik csupán egy-két éve alakult, más akár egy évszázada, akad gyorsan terjeszkedni látszó, hazai székhelyű, de a komolytalanság gyanúját felkeltő is.

Termékeikre vagy az általuk kínált szolgáltatásokra ugyanez jellemző. Vehetünk teljesen szabályosan gyógyhatású árut, a kétkedőknek is jótékony hatású táplálék-kiegészítőt, másnál pedig szinte csak zoknipárosító csipeszt. Némely vállalkozás – mint a vezetői adócsalás és sikkasztás miatt tönkrement, előtte a Kosárban is szereplő ScienNet – jórészt saját, árengedményes vásárlásainkat tünteti fel jövedelemforrásként, mégpedig zömmel az átlagosnál drágább boltokban.

A halozatepitok.tlap.hu tíz nagyobb céget említ. Ismét más szám, a huszonegyes szerepel az nlm.lap.hu magyar cégeket fölsoroló összeállításában – kezdve az arabonashop.hu-tól, ahol „otthonról intézheti nagybevásárlásait, és melegétel-utalvánnyal is fizethet” a legutolsó, hat-hét termékkel csábító yesplus-ig.
Az áttekintésünkbe bekerült cégek közül az Amway nálunk jövőre húszéves. Világforgalma nyolcmilliárd dollár fölött van – az otthon- és szépségápolástól, a kozmetikumokig, tartós fogyasztási cikkekig az egyik legszélesebb, ezer darabosnál nagyobb termékskálát kínálva.
Az Avon a világ legnagyobb bevételű MLM-es vállalkozása, amelyet hazánkban is jól ismernek a hölgyek. Hazai honlapján csak újdonságból közel 130 található.
A Forever észak-amerikai családi vállalkozás. Hazánkban 13 éves. Világszerte 200-féle étrend-kiegészítőt, gyógyhatású készítményt, testápolót és kozmetikumot forgalmaz – különösen az Aloe verára alapozottakat. Magyarország éves forgalmában a hozzá tartozó délszláv és albán régióval együtt bronzérmes a cégnél.

A Herbalife harmincéves amerikai cég, évente több mint két milliárd dollárért forgalmazva egy adat szerint nyolcvanféle étrend-kiegészítőt és kozmetikumot. A magyar honlapon mintegy 25-félét láthatunk.
A Lyoness svájci részvénytársaság, Magyarországon hét év alatt már több mint ötezer hazai termékpartner áruit és szolgáltatásait kínálja, nemzetközileg pedig bő háromszor ennyit.
A brazil Natura Cosmeticos SA-nak több mint 250 kozmetikum, bőrápolási termék van az áruskáláján.
A Nu Skin közel 200 árut vonultat fel, a bőrfiatalítókat éppúgy, mint a kozmetikumokat, sőt, „szabadalmazott Biofotonikus Szkennert” is.
Az Oriflame itthon az Avon fő, svéd versenytársa. Mintegy 300 kozmetikum, testápoló, kiegészítő alkotja választékát.
Az Ökonet két országban működő, teljesen magyar alapítású és tulajdonú, komoly forgalmú cég. 60 terméket, főleg étrend-kiegészítőket, testápolókat, tisztítószereket ajánl.
A Tiens két évtizede működő kínai vállalkozás: étrend-kiegészítőket, kozmetikumokat, egészségvédő gépeket kínál – az utóbbi időben már javuló magyarsággal – állítólag több mint 50-féle terméket, de ez magyar nyelvű, hazánkban ma már igencsak szokatlan mértékben protokolláris honlapján láthatatlan.
A Tupperware szembeötlő jellemzője az edények, konyhai tároló dobozok és társaik nagy választéka.

Cégnév Amway Avon Forever Living Producs Herbalife Lyoness Natura Cosmeticos SA Nu Skin Enterprises Inc. Oriflame Kosmetiek B.V. Ökonet Tiens Tupperware Brands Corp.
Székhely/érdekeltség USA USA USA USA Svájc Brazília USA Svédország Magyarország kínai USA
Alapítás* 1959 1886 1978 1980 2003 1969 1984 1967 1996 1990 1946
NEMZETKÖZI AKTIVITÁS                      
Éves világforgalom (milliárd USD)* 8,4 10,3 1,7 2,3 na. 2,4 1,3 1,8 na. 0,275 2,1
Hány országban működik?* 80+ 100+ 142 72 na. 8 50 62 na. 110 100
Termékforgalmazók száma* 3 millió 6,2 millió 9,3 millió 2 millió na. 1 millió+ 0,76 millió 3,3 millió na. na. 2,4 millió
Alkalmazottak száma* 13.000+ 42.000 na. 4.000 na. 5.000+ 1.200 7.000 na. 2.827 13.000
MAGYARORSZÁGI AKTIVITÁS                      
Piacra lépés időpontja 1991 na. 1997 na. na. na. na. na. na. na. na.
Éves forgalom (millió Ft)** 6.970 na. 10.545 415 803 na. 7.462 3.156 1.902 542 1.173
Hazai alkalmazott létszám** 26 301 116 10 39 na. 121 79 35 12 19
FŐ TERMÉKCSOPORTOK                      
szépségápolás x x x x x x x x x x -
háztartási vegyi áru x - - - x - - - x - -
étrend kiegészítő x - x x x - - - x x -
tartós fogyasztási cikkek x - - - x - - - - - x
óra, ékszer, divat kiegészítő - x - - x - - x - - -
EGYÉB INFORMÁCIÓK                      
Honlap www.amway.hu www.avon.hu http://flpmedia.com www.herbalife.hu www.lyoness.net www.natura.net www.nuskin.com www.oriflame.hu www.okonet.hu http://hu.tiens.com www.zepter.hu 
Sajátosságok, megjegyzések    2009. július, a cég honlapja: félrevezető tájékoztatásért kirótt versenyhivatali bírság után a cég 8x100 termékét ingyenes fogyasztói tesztelésre ajánlotta fel. Hazánk a hozzá tartozó délszláv–albán régióval együtt éves forgalmában Japán és Brazília után a 3. Hazai honlap: http://flpteamhelps.info/teamsupport.html „1986: A Herbalife részvényei megjelennek a NASDAQ-on, a világ talán legjelentősebb elektronikus tőzsdéjén.” (a honlapja) Egymásnak némileg ellentmondó országszám-adatok a cég magyar honlapján.       „Az ÖKONET az elmúlt tíz év alatt egy családi ház pincéjéből több milliárdos vállalkozássá fejlődött.” (a cég honlapja) Az utóbbi időben már javuló magyar nyelvhasználat – döntően protokolláris honlap, gyakorlatilag termékek nélkül. Jellemzők az edények, konyhai tárolódobozok.
                       
* forrás: www.directsellingnews.com, 2009 év végi adatok; na. = nincs adat                
** forrás: Opten KFT, 2009 évi adatok (kivéve Amway: 2008)                  

MLM „miniszótár”

1/1: amikor az érdeklődővel közvetlenül a már hozzáértő hálózatépítő, vezető tárgyal.
1/2: ha az érdeklődővel a már hozzáértő hálózatépítő, vezető tárgyal – az őt eredetileg meghívó ember jelenlétében.
Belépési és/vagy éves tagsági díj: cégenként változik, néhol egyáltalán nincs.
Célállítás, célfüzet, vizualizáció: a siker eléréséhez szükséges lélektani eszközök.
Családi bemutató: az ezt alkalmazó cégeknél általában a leghatékonyabbnak tartott figyelemfelkeltési forma, amelyre az új csatlakozó ismeretségi köréből egyszerre akár 10–20 ember is elmegy.
Elutasítás: a rövid, 1-2 perces – és sohasem erőszakos – telefon- vagy személyes beszélgetésben a meghívást az első rendezvényre a nagy többség elutasítja. Ám a statisztika szerint: „A sikeres MLM-est az különbözteti meg a sikertelentől, hogy sokkal több elutasításban volt része.” (Egy cégigazgató)
Felső vonal: az új csatlakozót az üzletbe meghívó hálózatépítő, illetve az őt meghívó, és így tovább.
Főnök: nincs a szó munkajogi értelmében, viszont a már eredményes hálózatépítő tekintélye szilárd.
Másolódás: a már az üzletben lévő jó és rossz szokásai egyaránt jellemzőek lesznek a vele kapcsolatba kerülő később belépőkre is.
Minősülés: valamely üzleti szint elérésének elismerése.
Marketingterv: az adott cégre jellemző üzleti szisztéma, ösztönzési rendszer.
Oktatás, képzés: a csupán e-mailben vagy telefonon érkező alapvető tudnivalóktól kezdve a bonyolult, havi akár sokszori, részben fizetős, több napos rendezvényeket is magukban foglaló szisztémákig az adott cég egyik fő erőssége – másutt gyengesége. Ezt előadás CD-k, könyvek sokasága is támogathatja.
Ösztönzés: részben lélektani, részben pedig – párhuzamosan, az összforgalom mintegy 20–90 százalékából, sokféleképpen finanszírozva – anyagi.
Piramisjáték vagy pilótajáték: hazánkban tiltott, csakis az újabb belépők pénzbefizetéseire alapozott tevékenység, amelytől minden, valamely valódi terméket, szolgáltatást forgalmazó hálózatépítő cég élesen elhatárolja magát.
Pontérték: az üzleti elszámolás alapja. Némely cégnél – az egyszer már elért üzleti szinttel együtt – maradandó, másoknál nem.
Regisztráció: hivatalos csatlakozás az adott céghez.
Sikernap: a különböző üzleti szinteken aktuálisan sikeresek, illetve legsikeresebbek felvonultatása, megünneplése – s akár tapasztalataik meghallgatása.
Szponzor: aki az új csatlakozót meghívta, így annak (és majdani csoportjának) későbbi forgalmából százalékosan részesedik.
Termékfogyasztó: bárki lehet, kezdve – jellemző alapkövetelményként – a hálózatépítőkön.
Üzleti szint: kizárólag az elért teljesítménytől függ; meghatározza a javadalmazást.
Vonzás törvénye: akármiféle pozitívum vagy negatívum foglalkoztat valakit, azt valamiképpen saját életébe „vonzza”.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez