Mit tegyünk, ha eladnánk valamit, de a használtcikk-boltos vagy a zálogházas rá sem néz, legjobb esetben pedig a reális használati érték tizedét ajánlja fel érte? Használtan vennénk valamit, de spórolósan? Ha tudunk internetezni, a válasz kézenfekvő. Cikkünkből kiderül, hogy az internetes kereskedelem egyik válfajának, az online aukciós házaknak használata nem is olyan bonyolult, és kevésbé ad okot az aggodalomra, mint azt elsőre gondolnánk.
	         
	      
	      
	      
          
          
	      
	         
	         
	         
   
      Manapság egyre gyakoribb, hogy a megunt, de még működőképes mobilt, mp3  lejátszót vagy az ajándékba kapott, ámde mégsem tetsző ruhát inkább pénzzé  tesszük, mintsem a szekrényben hagyjuk porosodni. Ekkor segítségül hívhatjuk az  internetet, ahol kiváló lehetőséget nyújtanak a hazánkban is igen népszerű  online aukciós házak piacterei. Otthonról, a nap bármely szakában árulhatunk  bármit, amit a nap 24 órájában több ezer érdeklődő vehet szemügyre, hogy jó  eséllyel a számunkra is kedvező áron megvásárolja valamelyikük. De vásárlóként  is elégedettek lehetünk, hiszen csak internet kapcsolatra van szükség ahhoz,  hogy a több százezres nagyságrendű termékkínálatból kedvünkre válogassunk.
E-vásárlás: mind ismertebb és népszerűbbA Gemius online kutatóintézet friss felmérése szerint csaknem minden  megkérdezett internethasználó ismeri az e-kereskedelem fogalmát, igaz,  egyharmaduk nem élt még ezzel a lehetőséggel. A kutatók azzal magyarázzák az  online vásárlás visszafogott terjedését, hogy egyfelől hozzászoktunk a  hagyományos, személyesen zajló vásárláshoz, vagyis jobban bízunk abban a  szituációban, amikor egy üzletben magunk választhatjuk ki, tapinthatjuk,  szagolhatjuk, egyszóval érzékelhetjük a vásárolni kívánt árut, nem pedig egy  fényképen ábrázolt valamiért fizetünk, ráadásul sokszor előre. Másfelől sokan  félnek attól is, hogy nem azt kapják, amiért fizettek, vagy, hogy visszaélnek  adataikkal. Ezen hátráltató tényezők azonban kellő nyitottsággal és  odafigyeléssel minimalizálhatók.
Az online aukciós házak a kezdő internetes  vásárlók és eladók számára ideális terepek szárnyaik próbálgatására, mivel  számos biztonsági lépcső védi a felek adatait, érdekeit, jogait, továbbá a  szolgáltatók törekednek arra, hogy felhasználóbarát módon 
működjenek.
Mitől aukciós, és mi a lényege?Az online aukciós ház elnevezés onnan ered, hogy miként egy hagyományos  árverésen, a regisztrált felhasználók egy-egy termékre – az eladó által  meghatározott ideig – licitálhatnak, hogy az a legtöbbet ígérőé lehessen. De a  hagyományos licitálás mellett számos más, például 1 forintról induló licit,  fixáras termék vagy éppen a webáruházakból is ismert, azonnal kosárba helyező  funkció közül választhatunk. Amikor véget ér az árverés vagy fix áron leütötték  a termékünket, az addig csak fantázianév alatt ismert üzletfelek megismerik  egymás valódi nevét és elérhetőségeit.
Elsőre azt hihetnénk, hogy az  üzletfelek legfontosabb tulajdonsága, a megbízhatóság abszolút rejtve marad  egészen a vásárlás beteljesüléséig, azonban ez nem így van: az adásvétel  résztvevői kölcsönösen visszajelzést (pozitív, semleges, negatív) adnak  egymásról. Az ikonokkal, illetve szöveges értékeléssel így már sejthetjük,  megbízható-e partnerünk. Ennek ellenére ritkán mégis pórul jár egy-egy  felhasználó. Ebben az esetben a polgári törvénykönyv az irányadó, nagyobb  pénzveszteségnél pedig a szolgáltatók együttműködnek a hatóságokkal, és kiadják  a csaló adatait.
A bizalom kérdése megmutatkozik az áru átvételénél és a  fizetési módoknál is. A vásárolt termék többféleképpen is eljuthat a vevőhöz, de  főleg személyes találkozáskor cserél gazdát az áru és annak ellenértéke.  Gyakoriságban ezt követi a postai vagy futárcéges utánvét, s csak ezután  szeretünk banki átutalással, előre fizetni. A fizetés jelenleg legbiztonságosabb  módja, ha virtuális pénztárcát használunk.
A biztonság a másik központi kérdés, mely felmerül a netes  vásárláskor, hiszen nem szívesen adjuk meg bankszámla adatainkat, tartva attól,  hogy illetéktelen kezekbe kerülhet. Erre nyújt a Vatera alternatívát, az Abaqoos  elektronikus pénztárcát. Ezzel biztonságos letétiszámla-kezelésre nyílik  lehetőség. Ennek köszönhetően a pénz és az áru cseréje csak akkor történik meg,  ha az adásvétellel mind a vevő, mind az eladó maradéktalanul elégedett. A  módszer abban is segít, hogy a szolgáltatóknak járó járulékokat könnyedén  kiegyenlítsék a felhasználók. Hátránya, hogy jelenleg még csak az OTPdirekt  elektronikus banki szolgáltatással rendelkezők tudják használni.
S hogy mit is lehet vásárolni? Bármit. Kerékpár, könyv, antik műtárgy, ruha,  mobiltelefon, elektronikai termékek, sportfelszerelések, de ingatlan és autó is  szerepel a kínálatban. Kismamák gyakran kereskednek babaholmikkal. Más az  örökségét igyekszik pénzzé tenni vagy már nem használt holmijait. Alig használt,  ajándékba kapott, sőt vadonatúj garanciális – és a boltinál jóval olcsóbb –  gyöngyszemekre is bukkanhat a szemfüles nézelődő. Az online aukciós portálokat  számos műgyűjtő és ritkaságra éhező ember is rendszeresen figyeli, hiszen van rá  esély, hogy igazi kincset, például százezreket érő könyvritkaságot vagy  festményt találjon.
Vatera, TeszVesz és a többiekHazánkban számos online licitálós honlap létezik. Ezek közül a 2000-ben  induló Vatera volt az első. Népszerűségben a második a TeszVesz. Az angolul  tudók kipróbálhatják az eBay-t is, amely többségében tengerentúli és  nyugat-európai felhasználói miatt hatalmas termékkínálatú, sok-sok minőségi  áruval.
2008-ban egy dél-afrikai cég felvásárolta a Vaterát, tavaly pedig a  TeszVeszt is. A két legnagyobb aukciós oldal a köztük lévő különbségek  fenntartásával üzemel tovább, miután a felhasználóik csak mintegy negyedrészben  azonosak. A Vaterát többségében férfiak használják: a drágább műszaki cikkek  iránt nagyobb a kereslet.
A TeszVesz inkább a nők és ezen belül is  kisgyermekes anyukák bolhapiaca, ahol az alacsonyabb áron való értékesítés a  jellemzőbb. A két aukciós oldalnak talán már minden második magyar internező  regisztrált tagja.
A Vatera tavaly év végi reklámkampánya olyan sikeres volt, hogy az újonnan  regisztrált felhasználók száma 67 százalékkal – napi 1.500-zal – nőtt meg,  naponta 54 millió forint értékű vásárlást eredményezve. A televízióban is  gyakran futó reklám hatására – melyben Vera, az ifjú feleség Ausztráliában  ösztöndíjas férjét rajtakapja egy televíziós közvetítéskor, és bosszúból potom  pénzért teszi fel az oldalra annak értékes, kedvenc tárgyait – az egymilliomodik  regisztráció is megtörtént.
A két aukciós oldalon eladott termékek összértéke évről évre nő. Ez annak is  köszönhető, hogy a kezdetben nagy felháborodást keltő feltöltési díjak  bevezetése nem a forgalom visszaesését, hanem a piactér jobb átláthatóságát, és  az értéktelen, rossz minőségű termékektől való megtisztulását hozta. Ezáltal  egyszerűbb a böngészés, könnyebb megtalálni azt, amit keresünk. A feltöltési díj  összege egyébként maximum 40 Ft-os nagyságrendet jelent termékenként (kivéve az  ingatlant és autót). A sikeresen zárult aukciók után az eladás összegével  arányos jutalék illeti meg a szolgáltatókat (lásd táblázatunkat).
A több  százezres termékkínálat és a hasonlóan nagyszámú felhasználó miatt nem is csoda,  hogy a két aukciós oldal eladásokból és egyéb szolgáltatásokból származó  jutalékainak összege együttesen meghaladja az egymilliárd forintot.
A nagyok mellett a hazai aukciós házak között találunk speciális  téma köré szerveződőket is. Ilyenek az utazási ajánlatokat kínáló oldalak (
http://licitutak.hu, 
www.gulliver.hu, 
www.travelaction.hu, 
www.licittravel.hu), a műtárgyakat (
www.aukciok.hu, 
www.axioart.com) vagy műszaki termékeket  árusítók (
www.bigdeal.aspnet.hu). Mások azzal  ösztönzik a látogatók gyakori visszatérését, hogy a termékekre csupán néhány  órán át lehet ajánlatot tenni (
www.unibid.hu). Az egyik gyöngyszem, a 
www.szakilicit.hu: itt építéssel,  lakásfelújítással kapcsolatos árajánlatot kérhetünk, amelyre maguk a szakemberek  tesznek minél kedvezőbb árajánlatot, ezzel is versengve egymással kegyeinkért.  Végül az a vállalkozó nyeri el a munkát, akit mi választunk ki, vagy ha ezt nem  tennénk meg, aki a legkedvezőbb ajánlatot tette.
A válság fellendítette az  online aukciós oldalak forgalmát: egyre többen fedezték fel a plusz bevételi  forrást, illetve a vásárlók száma is megnőtt, hiszen sokan kényszerültek rá a  bolti árnál olcsóbb vásárlásra.
Az online aukciós házakról általában elmondható, hogy felhasználóbarát  módon működnek: egyszerű a regisztráció, a felhasználási feltételek könnyen  elsajátíthatók, továbbá például hasznos tanácsokkal segítik az eladókat, hogy  milyen taktikákkal tudják magukra felhívni a figyelmet, vagy éppen milyen  információkkal szolgáljanak, ha el akarják nyerni a vásárlók bizalmát. Emellett  a biztonságos internetes vásárlásról is kaphatunk tippeket.