Keresés a tartalomban:
Tudta ezt?

Benzin vagy vonaljegy?

Orovicz Viktor
Címkék: benzinár közösségi közlekedés tömegközlekedés jegyárak vonaljegy közlekedési költségek
A rekord magasságba emelkedett benzinár apropóján összehasonlítottuk, hogy az elmúlt 4 évben az üzemanyag, a vonatjegy, a buszjegy, a helyi vonaljegy ára, a nettó munkabér valamint a halmozott infláció közül melyik nőtt a legnagyobb mértékben?
Vizsgálatunkban a KSH 2007 februári adatait vettük 100 százaléknak, ehhez hasonlítottuk a következő évek hasonló időszakaiban országosan mért átlagárakat. Az egyedüli kivétel a nettó alkalmazotti munkabér, melyből az utolsó fellelhető adat 2011 januári keltezésű, így ebben az esetben ezt az értéket vettük számításba.

Cserearány romlás

Az első meglepő következtetés a halmozott infláció és az átlagbér növekedés összehasonlításából vonható le. Első pillantásra a négy év alatt ötödével növekvő bér ugyan nem tűnik rossznak, de a 21 százalékos pénzromlás mértékének figyelembevételével kiderül, hogy valójában csak helyben járásról beszélhetünk, reál növekedésről nem. Bezzeg a közlekedési költségek! A legnagyobb árnövekedés a dízelolaj piacán következett be, hisz az átlagár 47 százalékkal kúszott feljebb 2007 és 2011 februárja között. Sőt! Ha figyelembe vesszük a statisztikában még nem szereplő márciusi árnövekedést a ma aktuális 377 forintos átlagár már 53 százalékos emelkedésnek felel meg. Mivel a dízelolaj a szállításban és a mezőgazdasági termelésben kulcsfontosságú költségtényező könnyen belátható, hogy az átlagos inflációnál két és félszer nagyobb költségnövekedést a gazdálkodók áremelés nélkül nem tudják kigazdálkodni. A benzin esetében hasonló a helyzet, azzal a különbséggel, hogy a közel 50 százalékos áremelkedés elsősorban a személyautóval közlekedőknek fáj. Mondjuk annak az autósnak, aki a munkába járáshoz havi egy tank benzint használ fel és azt tapasztalja, 4 évvel ezelőtt az átlagbéréből megvásárolható 455 liter benzinhez képest 2011 márciusában már csak 386 liter üzemanyagra elég a bére.

Közösségi közlekedés

Az adatokból megállapítható, hogy valamennyi tömegközlekedési eszköz használati díja az inflációnál és az átlagos bérnövekedésnél lényegesen jobban emelkedett. A sort a vasút (38%) és a helyi vonaljegy (39%) vezeti, a távolsági busz jegyár „mindössze” 25 százalékkal lett magasabb. Árnyalja ugyanakkor az összképet, hogy a buszjegy hatósági áras, mely az elmúlt 12 hónapban nem változott, így az azóta bekövetkező 27 százalékos gázolaj áremelkedés hatása a jegyár statisztikában még nem jelenhetett meg. Könnyen belátható, hogy a jegyár növekedés hosszútávon kormányzati ukáz ellenére sem kerülhető el, hisz a beígért reformok szellemével ellentétben ez esetben továbbra is az egész társadalomnak kellene megfizetni a jegyáron elszenvedett veszteségeket.



Mi az olcsóbb?

Érdekes kérdést vet fel, hogy az üzemanyag drágulás, és az attól kissé elmaradó tömegközlekedési jegyárak miatt vajon megvalósulóban van-e a környezetvédők álma, miszerint az autósok anyagi megfontolásból közösségi közlekedésre váltanak. A távolsági közlekedés tekintetében Budapest – Nyíregyháza relációt „versenyeztettük meg”. Egy teljes áru retur jeggyel utazó felnőtt esetén a busz (7780 ft) és a vonat (8720) igénybevétele már valóban olcsóbb alternatívát jelent, mint az autó (11800 + autópályadíj) költsége még akkor is, ha a pályaudvarok megközelítéséhez esetleg helyi vonaljegyet is vásárolnunk kell. Két (vagy több) személy esetén ugyanakkor a gépkocsi költségelőnye exponenciális mértékben nő, ráadásul a gyorsaság és a kényelem is mellette szól. Helyi viszonylatban is hasonló a helyzet. Egy 10 kilométerre fekvő munkahelyre történő napi bejárás gépkocsival a fővárosi csúcsforgalomban kb. 12 ezer forintos havi költséget jelent parkolási díj nélkül. Ezzel szemben egy felnőtt havi bérlet 9800 forintba kerül, igaz ennek kifizetéséhez számos munkahely érdemben hozzájárul.


év vonat busz vonaljegy átlagár benzin gázolaj nettóbér  
2007 2 440 Ft 292 179 251 246 114282 455,3068
2008 2 780 Ft 300 204 293 299 117404 400,6962
2009 2 780 Ft 300 219 252 257 118851 471,631
2010 3 360 Ft 365 243 318 296 127903 402,2107
2011 3 360 Ft 365 248 362 361 139619 385,6878


év vonat busz vonaljegy átlagár benzin gázolaj nettóbér infláció
2007 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100%
2008 114% 103% 114% 117% 122% 103% 106,90%
2009 114% 103% 122% 100% 104% 104% 110%
2010 138% 125% 136% 127% 120% 112% 116%
2011 138% 125% 139% 144% 147% 122% 121%

  2011
halmozott infláció 121%
alkalmazott nettóbér 122%
helyközi buszjegy 125%
vonat menetjegy 138%
helyi vonaljegy 139%
benzin átlagár 144%
gázolaj átlagár 147%

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet
Kapcsolódó oldalak
»Olcsóbb, mégsem veszik

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez