Keresés a tartalomban:
Élelmiszer

Hűségprogramok - árkörkép

Méz a madzagon

2010. december 12
Címkék: üzletlánc élelmiszer hűségakció vásárlás árszínvonal
Az élelmes háziasszonyok számára a karácsonyi ajándékvásárlás az átlagnál kisebb anyagi megrázkódtatást jelent, ugyanis az év folyamán az élelmiszer-vásárlás során gyűjtött hűségpontjaik beváltásával több ezer forintot spórolhatnak az ajándék árából. A következőkben azokat az információkat gyűjtöttük csokorba, amelyek segítségével akár nulla forintból is kihozható jövőre a szilveszteri vacsora.

Ma már alig találunk olyan élelmiszerüzlet-láncot Magyarországon, ahol ne jutalmaznák valamilyen módon a hűséges vásárlókat. Tévedés azt hinni, hogy ez a vásárlást ösztönző eszköz csak a magas árréssel kalkuláló üzletek sajátja, hisz diszkontban, hipermarketben egyaránt van példa loyalty, azaz hűségprogramra. Zsebünk védelme érdekében viszont akkor járunk el helyesen, ha a közelünkben található boltok közül elsősorban az árszínvonal, az áruminőség és a választék alapján választjuk ki a számunkra legmegfelelőbb üzletet, kényesen ügyelve arra, hogy a hűségkártya kiváltása ne maga a cél, csupán egy eszköz legyen. Hogy ez evidencia? Meglehet. Ennek ellenére szűkebb ismeretségi körömben két háziasszonyt is ismerek, aki az idén azért pártolt át egy másik, előzőnél kicsit drágább üzletbe, mert az ottani hűségakcióban egy számukra ellenállhatatlan háztartási eszközt olcsóbban lehetett megvásárolni. Hiába számoltam ki nekik, hogy a magasabb árszínvonal miatt összességében drágább lesz nekik a leves, mint a hús, a marketing hatalma a józan mérlegelésnél erősebbnek bizonyult.

Előnyök

Nem érdemes dühöngeni azon, hogy a hűségprogramok árának költségeit az üzletláncok természetszerűen beépítik a termékek árrésébe. Nem érdemes, hisz tenni nem tudunk ellene, költségeit viszont akkor is viselnünk kell, ha tiltakozásképp nem veszünk részt benne. Akkor inkább ússzunk az árral, különösképp, hogy azon csak nyerhetünk, a kártya kiváltása, a pontgyűjtés ugyanis semmibe sem kerül, viszont idővel tekintélyes summa jöhet össze. Számoljunk csak! Egy átlagos hazai háztartás évente közel félmillió forintot költ el az élelmiszerüzletekben. Ha ezt az összeget egy helyre koncentráljuk, a hűségkártya használatával egyetlen év alatt hozzávetőleg 5.000 forinttal egyenértékű pontot gyűjthetünk össze. Ne feledjük: ez valójában talált pénz, mely az elköltött pénzünkből történő adómentes „jutalom” visszatérítésként fogható fel.

Típusok

Jellemzően kétfajta hűségprogrammal találkozhatunk. Az egyszerűbb változat az időszakos bélyeggyűjtés, melynek lényege, hogy adott vásárlási összeg után (jellemzően 1.000 forintonként) kapunk egy matricát (vagy pecsétet), melyből, ha elegendő számú összegyűlt egy pontgyűjtő füzetben különböző márkás háztartási cikkeket féláron vagy még annál is kedvezőbb kondíciók mellett vásárolhatunk meg. Az idén komoly dömping volt ebből a típusból, a Spar tavalyi rendkívül sikeres akciója lavinát indított el, így alig volt olyan üzletlánc 2010-ben, ahol ne lehetett volna gyűjteni edényre, bőröndre, törölközőre stb. A klasszikus – és egyébként a bélyeggyűjtéssel párhuzamosan igénybe vehető – törzsvásárlói program lényege ugyanakkor nem ez. A professzionális, több éves gyűjtögetést lehetővé tevő klubrendszer ismérve, hogy mágnescsíkos klubkártyán gyűlnek a pontok, melyet egy jövőbeni vásárlás árában történő jóváírás, árkedvezmény vagy katalógusból való ajándékvásárlás formájában vásárolhatunk le.

Élelmiszer ártáblánk érdekességei:

  • A legolcsóbbnak és a legdrágábbnak bizonyult hálózatok átlagos árszínvonala között 27 százalékos áreltérést tapasztaltunk. Egy 4 fős család éves élelmiszervásárlási költségvetését figyelembe véve szélsőséges esetben ez akár százezer forintos potenciális megtakarítást is jelenthet.
  • Termék szinten legnagyobb áreltérést a hálózatok között a kenyér esetében jegyeztük fel. Az egy kilogrammra vetített 170 forintos árkülönbség önmagában nem tekinthető soknak, de ha figyelembe vesszük, hogy az egyik leggyakrabban vásárolt termékről van szó, éves szinten már akár 20.000 forintos árkülönbségről beszélhetünk.
  • Május óta a legnagyobb árnövekedést a liszt és az étolaj esetében tapasztaltunk. Érdekes ugyanakkor, hogy ez idő alatt a csirkecomb ára 5 százalékkal csökkent.
  • A legolcsóbb hálózatnak továbbra is az Auchan valamint a Lidl és Penny diszkontok bizonyultak. Ebben a hónapban a Tesco kissé lemaradt az élbolytól, az viszont változatlan, hogy a legdrágábban a lakóhely közeli kényelmi üzletekben vásárolhatunk be.

Ahány ház, annyi szokás

Persze attól, hogy az elv hasonló az egyes láncok hűségprogramjai között jelentős különbségek vannak. Kiemelkedik a mezőnyből a Spar csoportban (Kaisers, Spar, Interspar) használható Supershop kártya, mely nem csak a legrégebbi és legnépszerűbb loyalty programok egyike, de az élelmiszerüzletek mellett például a benzinkúton (OMV), barkácsáruházban (OBI) eszközölt vásárlásaink után is hízik a virtuális hűségszámla egyenlegünk. Hogy mennyivel? Élelmiszer vásárlás esetén minden elköltött 100 forint után 1 Ft értékű pont jár, melyet bármelyik tagszolgáltatónál készpénzként használhatunk fel.
 
Hasonló úgynevezett multibrand kártyarendszer tagja a CBA. A Multipont névre hallgató program az alapító CBA, OTP és a MOL összefogásából jött létre. Mivel ez a kártya bankkártyaként is működik, különlegessége, hogy nem csak a partner üzletekben történő vásárláskor, hanem 500 forintonként lényegében majdnem minden kártyás fizetésnél jóváír kártyatípustól függően 1–4 forinttal egyenértékű pontot, a CBA áruházakban pedig 100 forint 1, illetve Mastercard kártyánál 2 pontot ér.

Az Auchan hipermarketlánc hűségprogramja egy hitelkártya konstrukcióhoz kötődik. Itt nem a pontgyűjtés áll a program fókuszában, hanem a kártyával elérhető, havonta változó összetételű, több ezer tételes, 10 százalékos automatikus kedvezménnyel megvásárolható terméklista. Tekintettel arra, hogy az Auchan az egyik legolcsóbb hazai üzletlánc, a 10% exkluzív kedvezmény nem lebecsülendő ajánlat. A dolog szépséghibája, hogy a hitelkártya miatt évi pár ezer forint kártyadíjjal számolni kell, az esetleges hitelkártya fizetési késedelem pénzügyi következményeiről nem is beszélve.
 
A Cora hipermarket Bizalomkártya néven ismertté vált programja egy vonzó ajándékkatalógusra alapozza stratégiáját. A vásárlás minden ezer forintja után halmozódó pontok játékokra, praktikus háztartási eszközökre, belépőkre vásárolhatók le. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a három évnél régebbi be nem váltott pontok elvesznek, így a gyűjtögetés némi odafigyelést igényel.
 
A törzsvásárlói programok tekintetében a nagyáruházak közül utolsóként a Tesco lépett a tettek mezejére. A nyár végén bevezetett Tesco klubkártya minden 200 forint után 1 forint jóváírást ígér, mely 400 pontonként automatikusan címre postázott kedvezménykupon formájában vehető igénybe. További különlegessége, hogy a klubtagokhoz speciális kedvezményre jogosító termékkuponokat is eljuttatnak, ráadásul ugyanazon számlára akár a család minden tagja gyűjthet pontot a kulcstartóra fűzhető, több példányban rendelkezésre bocsátott minikártya klónok segítségével. A koncepcióhoz kísértetiesen hasonlít a 2006 óta létező Coop Club. A 10 forintonként jóváírandó pontok szintén kedvezmény kuponokat és étkezési jegyeket érnek, melyeket a cég a hó végi elszámolás után automatikusan postáz az érintetteknek.
 
A diszkontláncok közül eddig egyedül a Penny Market látott fantáziát a hűségprogram bevezetésében. Itt nem a pontgyűjtés áll a középpontban. A tagok között hetente, havonta, évente a cég értékes ajándékokat sorsol ki, a Fun Game emblémával megjelölt termékekre pedig exkluzív árengedményt biztosít.

Jó tudni

Ha véletlenszerűen megállítunk az utcán 10 embert legalább hat zsebében már ott lapul egy klubkártya. Tapasztalatok szerint ugyanakkor kevesebb mint 10 százalékuk, aki ténylegesen ki tudja hozni belőle a maximumot. Sokan egyszerűen megfeledkeznek róla fizetéskor, vagy netán túl messzinek tűnik a cél, így pár hét után elkedvetlenednek. Előbbi esetet úgy előzhetjük meg, ha mindig szem előtt tartjuk a klubkártyát a pénztárcánkban (mondjuk a papírpénzek között), de olyan esettel is találkoztam már, hogy valaki a bankkártyájára írt fel nagy betűkkel egy emlékeztetőt. Szerencsére a legtöbb üzletben a pénztáros is rákérdez a tagságra, fontos ugyanakkor tudni, hogy ha mégis feledésbe merül, a vásárlási tétel lezárása után jellemzően már nincs mód a vásárlásért járó pontok jóváírására. (Üdítő kivétel a Cora, ahol a Bizalomkártya irodában utólagos pontfelírásra is van mód.) Az elkedvetlenedés már nehezebb dió. A motiváció hiányát leghatékonyabban azzal előzhetjük meg, ha már a kezdetek kezdetén eldöntjük azt, hogy milyen ajándékot, kényeztető terméket szeretnénk vásárolni belőle.

    HIPERMARKET K?NYELMI ?ZLET DISZKONT    
    Tesco Cora Auchan Interspar Spar Match CBA Coop Tesco Expressz Penny Profi Lidl Aldi MAXIMUM-?R 2010.
    P?pa F?t Dunakeszi P?pa Budapest XV. Budapest XV. Budapest XV. Budapest XV. Budapest XV. Budapest XV. Budapest XV. Budapest XV. Budapest XV. MINIMUM-?R november/m?jus
    Celli u. 92. Feh?rk? ?t N?das ?t 6. Celli u. 21. M?zeskal?cs t?r Zs?kav?r u. Zs?kav?r u. Kossuth u. Erzs?bet kir?lyn? ?tja R?gi F?ti ?t Leg?nyb?r? u. R?gi F?ti ?t K?sm?rk u. K?L?NBS?G ?RV?LTOZ?S
LEGOLCS?BB TERM?KEK                                
Burgonya (2-5 kg/csomag) 1 kg 135 170 199 175 199 189 159 159 na. 160 149 120 175 166% 131%
Ban?n 1 kg 249 199 229 329 329 269 355 299 249 329 269 329 299 178% 86%
Toj?s 10 db 299 289 199 299 299 299 290 299 299 299 299 299 299 150% 95%
Tart?s tej 1,5% 1 l 153 165 139 149 149 189 189 179 163 149 169 159 149 136% 119%
Liszt 1 kg 101 109 97 109 109 119 129 145 108 99 109 99 99 149% 142%
Cukor 1 kg 189 172 171 199 199 199 209 219 189 175 179 175 175 128% 107%
?tolaj 1 l 329 325 344 399 419 399 390 399 369 359 339 349 349 129% 125%
Trappista sajt 1 kg 999 1.145 999 1.190 1390 1159 1356 hi?ny 1213 1241 1199 1238 1465 147% 109%
F?lbarna keny?r 1 kg 279 229 109 239 239 249 199 229 279 199 225 199 199 256% 111%
Csirkecomb 1 kg 649 599 649 599 599 779 799 629 739 799 699 799 799 133% 84%
Sert?scomb 1 kg 1.229 999 989 1.299 1.299 1.598 1.090 1.141 1.535 1.318 - 1.199 - 101% 111%
?sv?nyv?z 1,5 l 43 42 37 64 64 47 69 59 43 42 41 42 42 186% 100%
Pap?r zsebkend?, 3 r?teg? 100 db 91 89 89 89 89 169 99 75 135 89 89 89 89 225% 96%
Tejf?l 20% 175 g 101 88 79 99 99 99 109 89 109 99 79 99 99 138% 110%
Spagetti, 4 toj?sos 0,5 kg 219 175 175 199 199 219 239 219 219 135 169 - - 177% 102%
Rizs "B" 1 kg 225 189 169 249 199 249 219 189 239 199 199 199 199 147% 100%
M?RKATERM?KEK                                
Borsodi s?r (?veges) 0,5 l 196 179 149 185 - 185 - 165 - - 169 - - 132% 96%
Coca cola PRB 2 l 311 319 279 299 299 365 299 299 - 299 - 299 - 131% 116%
Hohes C gy?m?lcsl? 1 l 329 329 347 329 329 399 339 399 329 399 329 399 - 121% 102%
Theodora ?sv?nyv?z 1,5 l 99 109 115 99 99 119 - 85 99 - 119 75 - 159% 93%
Omnia k?v? 250 g 739 699 659 699 699 699 599 669 715 699 699 - - 123% 102%
Milka tejcsokol?d? 100 g 255 189 181 199 199 279 199 262 269 195 299 189 - 165% 98%
R?ma Classic margarin 500 g 359 349 315 359 359 415 429 379 369 329 315 315 - 136% 99%
Medve sajt 200 g 429 369 283 299 399 459 - 499 439 415 299 379 - 176% 111%
F?stli virsli 140 g 295 299 150 269 269 369 269 179 305 269 299 - - 246% 99%
Domestos 0,7 l 479 499 391 429 429 499 - 499 479 429 549 429 - 140% 111%
Tomi mos?g?l 1,5 l 1.109 1.199 959 999 999 1.440 - 999 1.048 999 1.329 - - 104% 99%
OB tampon 16 db 569 549 569 599 649 649 549 699 609 589 499 567 - 140% 103%
Colgate fogkr?m 75 ml 315 339 259 299 339 - - 379 - 265 - 195 - 194% 95%
Pur mosogat?, ut?nt?lt?s 500 ml 195 - 185 239 239 269 - 299 202 189 239 - - 162% 94%
Silan ?bl?t? 1 l 599 659 538 599 599 779 - 599 599 549 699 - - 145% 108%
SZEZON?LIS TERM?KEK                                
Ak?cm?z 1 kg 2.583 1.999 1.881 2.780 2.780 3.473 1.854 2.798 2.683 1.999 2.221 1.999 1.999 187% -
M?k (nem dar?lt) 250 g 319 179 262 229 229 215 289 199 - 269 309 229 - 178% -
Pulykamell fil? 1 kg 1.489 1.289 1.799 1.590 1.590 1.799 1.490 1.649 1.819 1.529 - 1.528 1.529 141% -
Tejsz?nhab spray 1 flakon 329 339 199 299 299 379 349 290 338 349 349 349 349 190% -
T?r? 500 g 429 425 339 399 399 429 399 469 385 399 399 399 399 138% -
T?rley Charmant pezsg? 1 ?veg 819 839 849 949 949 1.099 899 999 909 799 999 749 769 147% -
Zwack Unikum 0,5 l 1.999 1.999 1.999 2.590 2.590 2.990 - 1.999 1.999 - - 2.445 - 150% -
Mandarin 1 kg hi?ny 639 299 399 499 469 709 349 399 379 399 349 349 237% -
Nescaf? 3:1, 10 db 10*17,5g 545 479 431 579 579 549 449 na. 587 449 429 529 - 137% -
Chio chips 90 g 229 229 190 229 229 229 229 199 229 149 245 229 - 164% -
Mikro popcorn 1 zacsk? 99 89 97 84 84 69 89 89 99 85 105 85 - 152% -
Martini Bianco vermut 0,7 l 1.549 1.549 1.449 1.499 1.499 1.690 1.480 1.699 1.572 - 1.249 - - 136% -
?TLAG?R index   101% 97% 87% 101% 103% 114% 105% 103% 105% 95% 100% 94% 97%    
?RSORREND index   6 4 1 7 9 12 11 8 10 3 5 2 nem besorolhat?    
                                 
                                 
Megjegyz?s:                                
Az adatfelv?tel november els? het?ben t?rt?nt                          
akci?s ?r                                
elt?r? kiszerel?si m?retb?l sz?m?tott ?r                            

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez